HIIT træning – det er et hit

“Jeg vil så gerne træne, men jeg har ikke tid”. Det er en af de hyppigste undskyldninger jeg hører fra folk der gerne vil i form. Men træning behøver ikke at tage mere end 30 minutter, og det kan du gøre eksempelvis med HIIT (høj intensiv – interval træning).

3 x 15 min. med HIIT svarer groft sagt til 3 x 1 time med normal træning, så der er meget tid at hente!

Du har tre parametre at skrue på, når det gælder effektiviteten af din træning:

  1. Varighed
  2. Antal træningspas
  3. Intensitet

Sådan kan du lave HIIT træning.

Niveau 1, begynder:
Opvarmning: Jog 5 min.
HIIT: 8 x 30 sek. sprint, 1 min. Gang mellem hvert sprint. Cool down: Jog 5 min.

Niveau 2, motionist:
Opvarmning: Jog 5 min.
HIIT: 12 x 30 sek. sprint, 1 min gang. Jog mellem hvert sprint. Cool down: Jog 5 min.

Niveau 3, veltrænet:
Opvarmning: Jog 5 min.
HIIT: 12 x 45 sek. sprint, 1 min gang. Jog mellem hvert sprint. Cool down: Jog 5 min

Tips til HIIT træning

For at variere træningen kan du udskifte løb med f.eks. cykling, roning, rulleskøjteløb osv. Prøv i intervallerne med sprint, at få pulsen op på 90 % af max puls.

Et par bemærkninger før du går i gang med HIIT træning

Sprint og intervaltræning er meget hård træning. Hvis du ikke har løbet før, er det en god idé at tage det roligt i starten, og bygge gradvist op. For nogle mennesker som begynder på HIIT træningen, er gang, som opvarmning og så rask gang eller stille og rolig jogging under ”sprintperioderne”, rigeligt hårdt.

Facebook
Email
LinkedIn