åndedrætsøvelse der sænker stressniveauet

Sænk stressniveauet markant på under 5 minutter

Rigtig mange mennesker har et alt for højt stressniveau på daglig basis. Og der er ingen tvivl om, at det er vigtigt for ens nuværende sundhed, men absolut også på den lange bane, at være opmærksom på ens stressniveau, for stress forkorter din levetid.

At have en god vejrtrækning er en af de letteste genveje til at styrke sundheden og reducere stressniveauet. Og nu har videnskaben bevist, at du på mindre end 5 minutter dagligt kan påvirke dit stressniveau med imponerende effekt. Og det kan du ved at trække vejret – på en specifik måde.

Men inden jeg fortæller om den simple øvelse, du kan gøre, vil jeg lige uddybe lidt om værdien af at have en god vejrtrækning.

At trække vejret er din krops vigtigste funktion. Hjertet kan ikke slå uden, og alle kropsfunktioner er afhængige af den ilt, der sendes rundt i kroppen via vejrtrækningen. Ilt er nemlig cellernes vigtigste næringsstof, og over 90 pct. af vores energi skal komme fra åndedrættet.

Jo bedre cellerne i kroppen iltes, desto bedre forhold har alle kroppens funktioner. Vi tager i gennemsnit ca. 20.000 vejrtrækninger om dagen – det vil sige over ½ billion igennem et helt liv, og det sker helt automatisk via det autonome nervesystem.

Man kan vel sige, at vejrtrækningen er dit personlige tilstandsbarometer.

Vidste du for eksempel, at en dårlig vejrtrækning blandt andet medvirker til…

 

  • Træthed og lavere udholdenhed både i hverdagen og i forhold til din sport
  • Dårligere bevægelighed i bryst- og rygregion og derved spændinger, smerter og problemer med hyppige låsninger i ryggen
  • Nedsat tarmfunktion samt dårligere optagelse af vitaminer og derved nedsat immunforsvar og øget risiko for sygdom
  • Dårligere udrensning – 70 pct. af alle dine affaldsstoffer skal ud med vejrtrækningen.
  • Mindre hyppige toiletbesøg, og det kan give en masse problemer som dårlig fordøjelse, diffuse mavesmerter, ophobning af affaldsstoffer m.m.
  • Udspilet mave, fordi tarmene er slappe
  • Flere syge celler. Syge celler bliver mere syge uden ilt
  • Højere stress niveau – og vi ved nok alle, hvad stress gør ved vores krop både fysisk og mentalt.

 

Øvelsen der sænker stressniveauet på under 5 minutter

 

Andrew Huberman er en af forskerne bag studiet fra Stanford University i Californien, som i sit laboratorium fandt frem til, at bestemte åndedrætsøvelser kan være et hurtigtvirkende redskab til at sænke ens stressniveau.

Øvelsen går ud på at tage to indåndinger og en lang udånding.

Grunden til, at det virker, forklarer Andrew Huberman i videoen nedenfor, er, fordi det udskiller en stor mængde kuldioxid meget hurtigt. Når vi er stressede, øges mængden af kuldioxid i lungerne, og derfor kan en hurtig udtømning sænke stress, forklarer han.

https://youtube/kSZKIupBUuc

Jeg kan varmt anbefale Andrew Hubermans potcast / youtube kanal med navnet huberman lab. Det er en smule nørdet, men virkelig spændende viden indenfor fysisk og mental sundhed og ikke mindst performance.

Facebook
Email
LinkedIn