Sådan påvirker mad din stress og stress dine madvaner

Ordet stress har de fleste vist stiftet bekendtskab med og det er som regel ikke forbundet med noget rart. Faktisk kan en smule stress, i en tilspidset situation, være en helt forrygende ting. Stress hormonerne får os til at yde ud over det sædvanlige i en kort periode. Det er det man gør bagefter, der er afgørende for konsekvensen af stresspåvirkningen, altså formår man at afstresse?

De fleste af os tænker nok automatisk på at have travlt når stress kommer på tale, men faktisk kan kroppen stresses på utrolig mange måder:

  • Kost; sukker, store mængder kød, tilsætningsstoffer, ensidig kost, mm.
  • Kost; allergier og intolerance. Hvis vi tilfører kroppen noget den ikke tåler (dette kunne også være medicin)
  • Mentalt; vi presser os selv over formåen, ”Jeg er ikke god nok”
  • Fysisk; ekstrem sport, eller overdreven meget såvel som omvendt, mangel på motion.

v

Hvad sker der når vi er stresset

Når kroppen oplever et af overstående problemer, sættes en kaskadereaktion i gang. Hjernen (hypothalamus) får en besked fra f.eks. immunsystemet om at noget er helt galt. Den besked bliver sendt videre ned af HPA-aksen, der står for at sende de rigtige hormoner ud i de rigtige væv.

Ved stress er det binyrerne, der producerer noradrenalin og adrenalin, samt det længere virkende kortisol.

Hjerterytmen stiger, der kommer mere blod (og ilt) til hjerne og muskler, øget nedbrydning af sukker i lever og muskelvæv, dvs. mere energi til musklerne. Med andre ord, man er klar til at kæmpe eller flygte! Virkningen af kortisol mærker man ikke direkte.

 

Hvad sker der ikke 

For at ovenstående kan lade sig gøre, bliver der ”slukket” for andre, og i situationen, mindre vigtige dele af kroppen. F.eks. går fordøjelsessystemet mere eller mindre i stå. Smart hvis man skal flygte eller kæmpe. Ikke så smart hvis man ikke kommer på toilettet i flere dage. Mange andre dele af kroppen lider også og på længere sigt kan man gå ned, både fysisk og psykisk.

 

Langtidsstress og vægtøgning

Under stress vil adrenalin, noradrenalin og kortisol som sagt bidrage med et konstant tilbud til af energi til musklerne, ved at sørge for rigelige mængder af fedt og sukker i blodet. Der ud over kommer en øget lyst til sødt samt, at de fleste ikke orker at lave ordenligt mad. Træning er helt sikkert heller ikke det der kommer først på listen. Så at være stresset i for lange perioder kan have en ekstrem indflydelse på din krop og også på din vægt.

 

Kost og stresssituationer

Det vigtigste er ikke at stresse kroppen yderligere. Dvs. undgå for alt i verden alle ”kvik-fix” såsom:

  • Sukker
  • Alkohol
  • Hvide kornprodukter (brød, pasta mm.)
  • Nikotin
  • Kaffe

 

Ved man, at en stresset periode er i udsigt, kan man jo ret let organiserer sig ud af det:

  • Lav en madplan, evt. med hjælp, så du altid ved hvad du skal spise
  • Lav retter og frys dem ned
  • Der findes mange sunde hurtigretter, find dem
  • Er man tvunget ud i takeaway, find en salatbar, eller gå efter det sundeste alternativ

 

Er du en af dem der kan nikke genkende til at have for meget stress tæt inde på livet , er det utrolig vigtigt, at du får gjort noget ved det.

 

Et par simple tips til at reducere din stress

Tips #1

Først og fremmest skal du have tydeliggjort hvad der stresser dig. Er det din livsstil , er det jobbet, er det dine tanker?

Tips #2

Så skal du få lavet en plan over hvad du kan gøre ved det. Hvilke tanker, følelser, vaner, situationer, adfærd er det der øger dit stress og hvad kan være med til at sænke det. Find ud af hvad du i dagligdagen skal gøre mindre af og hvad du skal gøre mere af. Du kan eventuelt bruge dette værkstøj som en god model. Tænk på et trafiklys i rød, gul grøn. Ud for rød skriver du alle de ting der dræner dig for energi og øger dit stress, gul en mellemting og grøn de ting der giver dig energi og får dig til at føle ro og balance i dit liv.

Tips #3

Dernæst er det vigtigt du, hvis du ikke selv kan få hul på hvordan du minimerer dit stress, at du søger hjælp. Dette kunne være ved hjælp af en coach, som mig, der også har stor erfaring med mennesker med stress. Er det jobrelateret kan det være en god ide at se hvad muligheder du har for at få hjælp via dit arbejde.