3 effektive tips – til at øge din personlige effektivitet

personlig_effektivitet

Tid, en faktor som de fleste af os ville ønske vi havde mere af. Men uanset, hvor meget vi ønsker, kan vi ikke trylle flere timer frem i døgnet. Så en måde at ”finde” mere tid, er ved at fokusere på, hvor effektivt vi udnytter den tid vi har. Mange kobler ”at være mere effektiv” sammen at løbe stærkere, men det er langt fra måden at gribe det an på.

At ”få” mere tid og nå mere/flere opgaver, kan for mange betyde større følelse af tilfredshed, mindre stress og derved mere overskud, som så igen gør, at man udnytter de timer man har til rådighed mere effektivt.

Her får du tre af mine bedste tips til at øge din personlige effektivitet.

Få nok søvn

Nok det vigtigste tip af dem alle. Det er efterhånden veldokumenteret at de fleste af os har brug for 7-8 timer søvn. Manglende søvn påvirker både din adfærd og dit humør. Koncentrationen svigter, du har sværere ved at huske, bliver lettere distraheret og begår flere fejl. Humørmæssigt viser manglende søvn sig ofte ved øget irritabilitet, lettere til tristhed og gråd samt øget frustration. Dit immunforsvar får også et dyk nedad, og derved øges risikoen for sygdom, som så kan sætte dig endnu længere bagud på din to do liste.

Hold fokus på din kerneydelse

Hvad er den vigtigste del i dit job? Mange starter dagen med at åbne deres indbakke og lader sig styre af den – resten af dagen. Samtidig spiller vi ofte masser af vores tid i forhold til den måde vi forholder os til vores mails på. Sidder du i et job med en kundefunktion eller lignende som gør at du skal være 100 % tilgængelig og servicere, så kan der være en mening med at lade indbakken styre din dag, men for rigtig mange af os, er den blot blevet en dårlig vane.

Så derfor:

  • Fokuser og prioriter din kerneydelse og sæt så indbakken i 2. eller 3. prioritet. Book faste tider ind i løbet af dagen – efter du har brugt tid på vigtigere ting – hvor du tjekker mails.
  • Når du tjekker dine mails, så del dem op i 2 kategorier 1) hurtigt besvaret og 2) tidskrævende. De mails der er hurtige at besvare, få dem afsted med det samme. Vi bruger alt for meget tid på først at læse mailen, så vurdere at den ikke er vigtig lige nu og gemme den til senere, for så igen at bruge tid på at læse den og først der besvare den. Så besvar de hurtige mails med det samme. Det gør også at indboxen bliver mindre e, hvilket i sig selv kan være en måde at minimere ens stress på.

Giv hjernen in break

Er du en af dem, hvor størstedelen af arbejdstiden foregår på kontorstolen og i dyb koncentration om en eller flere specifikke opgaver. Så husk at pauser faktisk er med til at øge din personlige effektivitet markant!

Det er hårdt og udtrættende både for vores krop og vores hjerne at skulle være fokuseret. For at undgå den dårlige og nedsatte energi, kan det være en god idé at arbejde 55 min. effektivt og holde 5 min. pause. Åbn vinduerne og bevæg dig. Frisk luft og fysisk aktivitet vil øge dit energiniveau.

Flere studier har vist positive effekter af powernaps i relation til blandt andet hukommelse, træthed, indlæring, opfattelsesevne og generel kognitiv præstation. Men hvor længe bør en power nap vare?

I et studie fra 2008 viste man, at ca. 6 min. power nap forbedrede hukommelsen hos raske individer. I et andet studie fra 1999, fandt man, at 20 min. power nap om eftermiddagen forbedrede humøret, den selvoplevede træthed, den kognitive præstation og troen på egne evner.

Der er således en del videnskabelig evidens for, at powernaps kan medvirke til en forbedret præstation blandt andet på arbejdspladsen.

Er du en af de heldige, hvor det er tilladt at tage en powernap på arbejdet så husk, at den helst ikke være længere end 20 minutter, da du skal undgå at nå ned i den dybe søvn. Kommer du først derned har det en direkte modsatrettet effekt end at være opkvikkende.

Hvornår tager du første skridt til at øge din personlige effektivitet?